فلاش تانک

امروزه در اکثر منازل فلاش تانک وجود دارد و دیگر حتی تصور یک سرویس بهداشتی بدون فلاش تانک امکان‌پذیر نیست از این رو بیشتر موضوعاتی که در فضای وب در رابطه با معرفی انواع فلاش تانک جستجو می‌شوند شامل بهترین مارک فلاش تانک ایرانی، انواع فلاش تانک، قیمت فلاش تانک، فرق فلاش تانک با فلاش والو و موضوعاتی دیگر هستند که در این مقاله قصد داریم به معرفی فلاش تانک و انواع مختلف آن بپردازیم و به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم تا بتوانید بهترین فلاش تانک بازار را برای خانه خود انتخاب کنید.

 

ایران مان، عرضه کننده کلیه ابزارآلات و مصالح ساختمان از شیر حیاط تا چراغ پشت بوم

با ما همراه شوید تا شما را با انواع فلاش تانک آشنا کنیم.

در فروشگاه‌های مصالح ساختمانی انواع فلاش تانک وجود دارد که می‌توانید با توجه به کاربرد و همچنین با توجه به نوع و جنس  مورد نیاز برای خانه خود باید انتخاب کنید.

 

 

فلاش تانک چیست؟

فلاش تانک محفظه‌ای از جنس پلاستیک یا فلز است که می‌تواند آب را در خود ذخیره کند؛ از این آب برای شستشوی توالت استفاده می‌شود. فلاش تانک‌ها انواع متفاوتی دارند و مهمترین دسته‌بندی آنها بر اساس روش نصب است که بصورت روکار یا توکار انجام می شود. فلاش تانک‌ها باتوجه به فاکتورهای مختلفی برای هر مکان انتخاب و نصب می‌شوند.

فلاش تانک ها یکی از ابزار مورد استفاده در سرویس های بهداشتی فرنگی و سرویس های تخت یا نشسته می باشند. شاید در قدیم خیلی خبری از این وسیله در سرویس های بهداشتی نبود اما امروزه در همه خانه ها بسته به فضا و امکانات موجود یکی از انواع آن ها وجود دارد و به پاکیزه نگه داشتن سرویس بهداشتی و جلوگیری از پیچیدن بوی نامطبوع در آن کمک می کند.

از آنجا که فشار و حجم آب لوله‌کشی و تاسیسات سرویس بهداشتی به صورت معمول قادر به ارائه‌ی حجم آب کافی در زمانی کوتاه نیست، وجود فلاش تانک ها یا مخازن آب ضرورت می‌یابد. همچنین ذخیره حجم معینی از آب و رها سازی یکباره‌ی آن، در نهایت عمل سیفون کردن و شستشوی کاسه‌ی توالت را با آب کمتری صورت داده و موجب صرفه جویی در مصرف آب می‌شود.

تاریخچه فلاش تانک

همانند بسیاری اختراعات دیگر، فلاش تانک‌های اولیه همانند چیزی نیست که امروزه می‌بینیم، بلکه فلاش تانک های امروزی محصول پیشرفت‌های زنجیره‌ای کوچک است. بنابراین به جای نام بردن از یک تاریخ خاص لیستی از اشخاصی داریم که در تاریخچه این دستگاه موثر بوده‌اند.

بقایای فلاش تانک‌های به جای مانده از تمدن‌های باستان را هم به‌صورت خانگی و هم به‌صورت عمومی در همه جای جهان می‌توان یافت که از حد شمارش خارج است. تاریخ ساخت اولین فلاش تانک به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد که با سقوط امپراطوری روم، تکنولوژی آن نیز از دست رفت.

در سال 1596 میلادی، Sir John Harrington فلاش تانکی برای الیزابت اول بریتانیا اختراع کرد. طراحی او در برتانیا مورد تمسخر قرار گرفت، اما در فرانسه به نام Angrez به تصویب رسید. دستگاه طراحی شده توسط او یک دریچه فلاش داشت که به آب اجازه می داد به خارج مخزن برود و یک قسمت برای خالی کردن کاسه داشت.

در سال 1738 میلادی یک فلاش تانک از نوع سوپاپی (دریچه‌ای) توسط JF Brondel اختراع شد و Alexander Cumming در سال 1775 میلادی مدل S شکل را در بریتانیا طراحی کرد که امروزه نیز استفاده می‌شود. در این مدل آب راکد راه خروج کاسه را می‌بندد و مانع از فرار هوای بد به خارج از فاضلاب می‌شود. طراحی او سوپاپی لغزان در خروجی کاسه در سمت بالای زانویی توالت داشت.

Samuel Prosser در سال 1777 میلادی plunger closet را اختراع کرد و Joseph Bramah در سال 1778 یک  hinged valve یا crank valve اختراع کرد که قسمت پایین کاسه و سیستم دریچه شناور فلاش تانک را می‌بست. طراحی او بیشتر در قایق‌ها استفاده می‌شد.

در سال 1819 میلادی Albert Giblin جایزه اختراع 4990 انگلیس را برای «مانع بدون سوپاپ ضایعات آبی بی صدا» دریافت کرد که همان سیستم سیفون تخلیه بود. J.G. Jennings در سال 1852 میلادی یک دستگاه شستشوگر با یک ظرف کم عمق که در یک ساختار S شکل تخلیه می شد را اختراع کرد.

در سال 1880 میلادی کارخانه لوله‌کشی Thomas crapper فلاش تانک‌های طراحی Giblin را طراحی کرد و پس از آنکه کارخانه، حکم سلطنتی را دریافت کرد، نام crapper با فلاش تانک هم معنی شد. این کارخانه سیستم سیفون را برای تخلیه مخزن مرسوم کرد. بعضی از طراحی‌های او توسط Thomas Twyford ساخته شد.

Thomas Twyford در سال 1885 میلادی اولین قطعه توالت چینی را با استفاده از سیفون flush-out طراحی شده توسط  J.G JENNINGS ساخت و نخستین جت فلاش توالت در سال 1886 میلادی توسط Beaufort در چلسی انگلستان ساخته شد.

 

نحوه عملکرد فلاش تانک

 عملکرد فلاش تانک به این صورت است که آبی که در مخزن فلزی یا پلاستیکی آن ذخیره می شود هنگام استفاده و به محض فشرده شدن کلید و یا کشیده شدن اهرم، با فشار تخلیه می شود و به این ترتیب باعث از بین بردن آلودگی ها و شستشوی توالت می گردد. در واقع فلاش تانک شامل یک درپوش است که با وزن آب جلوی سرازیر شدن آن را می گیرد. زمانیکه ضامن کشیده می شود درپوش برداشته شده و آب آزاد خواهد شد. البته تا زمانیکه  که آب داخل مخزن خالی نشده باشد شناور متصل به مخزن، درپوش را بالا نگه داشته تا آب کاملا خارج شود و بعد از این کار درپوش مجددا روی لوله مجرای آب را می پوشاند و به این ترتیب آب وارد مخزن می شود.

در قدیم فلاش تانک ها تنوع زیادی نداشتند اما رفته رفته که میزان درخواست برای استفاده از این وسیله بیشتر شد انواع مختلف آن هم در پاسخ به نیاز مشتریان وارد بازار شد. فلاش تانک ها آب را در مخزن ذخیره می کنند از این رو استفاده از آن ها باعث صرفه جویی در مصرف آب نیز می گردد. از سوی دیگر استفاده از این محصول باعث تمیز نگه داشتن مداوم سرویس های بهداشتی می شود و همین موضوع خطر ابتلا به بیماری های ناشی از آلودگی سرویس بهداشتی را تا اندازه زیادی کاهش می دهد.

 

معرفی انواع فلاش تانک

فلاش تانک هم مانند سایر لوازم موجود در سرویس‌های بهداشتی مدل‌های متفاوتی دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

انواع فلاش تانک ها از نظر نوع نصب در سرویس های بهداشتی

فلاش تانک ها از لحاظ نصب در سرویس های بهداشتی به دو دسته روکار و توکار تقسیم می شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

فلاش تانک روکار

فلاش تانک های روکار یکی از آشناترین و در موارد زیادی، بهترین فلاش تانک بازار هستند که همان نوع قدیمی فلاش تانک ها هستند که روی دیوار نصب می شوند. این مدل از فلاش تانک ها کمی از فضای سرویس بهداشتی را اشغال می کنند و در زمان استفاده هم سر و صدای بیشتری تولید می کنند اما در دسترس بودن فلاش تانک های روکار این امکان را فراهم می کند که اگر مشکلی پیدا کردند بتوان به راحتی آن ها را تعمیر و یا حتی تعویض کرد. همپنین مدل های روکار قیمت کمتری نسبت به مدل های توکار دارند بنابراین اگر به دنبال فلاش تانک ارزان قیمت هستید، این مدل از فلاش تانک ها را مدنظر قرار دهید.

 

فلاش تانک توکار

در ادامه معرفی انواع فلاش تانک به فلاش تانک‌های توکار می‌رسیم که در این نوع مخزن مربوط به آب (قبل از ساخت کامل دیوار سرویس بهداشتی)  در داخل دیوار قرار می گیرد و تنها دکمه مربوط به استفاده از آن قابل دسترس است. استفاده از این مدل نیاز به صرف هزینه بیشتری دارد و باید زمانی تصمیم گرفت که هنوز کار دیوار های سرویس بهداشتی به اتمام نرسیده است و تاسیسات به طور کامل نصب نشده اند. در استفاده از این نوع فلاش تانک ها یک مزیت وجود دارد و آن قرار گرفتن وزن شان در داخل دیوار است لذا می توان بدون نگرانی اندازه های بزرگ را هم برای مخزن آن انتخاب کرد. مدل های توکار برای فضاهای کوچک که نمی خواهیم بخش زیادی را به این وسیله اختصاص دهیم بسیار مناسب هستند و عملا هیچ فضایی را اشغال نمی‌کنند اما اگر مشکلی در عملکرد آن ها ایجاد شود تعمیر و تعویض فلاش تانک کار سخت و هزینه بری خواهد بود.

 

انواع فلاش تانک ها از نظر ویژگی های تخصصی

فلاش تانک ها دارای انواع مختلفی از قبیل دو مخزنه، دو زمانه، اتوماتیک، دکمه دار و آنتی باکتریال هستند. با وجود انواع فلاش تانک‌هایی که در بازار و ساخنمان‌ها و منازل می‌بینیم دور از ذهن نیست که معرفی انواع فلاش تانک به 2 مدل بالا ختم نشود. در ادامه به معرفی انواع فلاش تانک با یک ویژگی خاص می‌پردازیم که آن را از سایر مدل‌ها متمایز می‌کند:

 

فلاش تانک دکمه دار

نمی‌شود در مورد معرفی انواع فلاش تانک صحبت کنیم و از فلاش تانک دکمه ای یا فلاش تانک دکمه دار صحبت نکنیم. فلاش تانک های دکمه دار همان نمونه های قدیمی هستند که بارها در ادارات و منازل دیده اید. روی آن ها دکمه ای تعبیه شده که با فشردن آن عمل تخلیه آب صورت می گیرد. باتوجه به قدیمی و رایج بودن این مدل می‌توان حدس زد که قیمت فلاش تانک دکمه ای مناسب باشد.

 

فلاش تانک اتوماتیک

در ادامه معرفی انواع فلاش تانک به بهترین فلاش تانک بازار از لحاظ بهداشتی یعنی فلاش تانک اتوماتیک می‌رسیم. این نوع فلاش تانک ها همان طور که از نام شان پیداست اتوماتیک عمل می کنند و نیازی به فشردن دکمه نیست. این فلاش تانک‌ها پس از خروج فرد یا باز شدن درب سرویس بهداشتی، به‌طور خودکار آب مخزن خود را تخلیه می‌کنند. استفاده از این مدل ها بسیار بهداشتی است چون نیازی به دخالت دست هم ندارد. برای مکان های عمومی انواع اتوماتیک بسیار مناسب می باشد.

 

فلاش تانک دو زمانه

در ادامه معرفی انواع فلاش تانک به فلاش تانک دو زمانه می‌رسیم که از نظر صرفه‌جویی در مصرف آب می‌توان آن را بهترین فلاش تانک بازار دانست. دلیل آن در این امر است که با استفاده از این مدل می‌توان در مرحله اول یک قسمت از آب را تخلیه، و در صورت نیاز در مرحله دیگر باقی آب را نیز تخلیه کرد.

 

فلاش تانک دو مخزنه

فلاش تانک دو مخزنه مدل دیگری‌ست که در معرفی انواع فلاش تانک به آن می‌پردازیم. این نمونه ها دارای دو مخزن هستند که هر کدام ورودی و خروجی مختص به خود را دارند. عملکرد این نوع در حقیقت مانند مدل های دو زمانه است. یکی از مخزن ها کوچک تر است که ابتدا مورد استفاده قرار می گیرد و اگر نیاز باشد فرد از محتویات مخزن دوم هم استفاده می کند. مدل های دو مخزنه برای صرفه جویی در مصرف آب بسیار مناسب می باشند. گفته می شود با استفاده از این محصول می توان 50 تا 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد.

 

فلاش تانک آنتی باکتریال

به غیر از فلاش تانک اتوماتیک، بهترین فلاش تانک بازار از لحاظ بهداشتی را می‌توان این مدل نیز درنظر گرفت. فلاش تانک آنتی باکتریال از لحاظ عملکرد و مکانیزم تفاوتی با یک فلاش تانک معمولی ندارد. تنها تفاوت آب به استفاده از مواد آنتی باکتریال برمی‌گردد که در کاهش آلودگی بسیار موثر عمل می‌کند.

 

مزایای فلاش تانک

بحث راحتی در استفاده از فلاش تانک‌ها (چه مدرن و چه قدیمی) را که کنار بگذاریم، خواهیم دید که استفاده از این دستگاه و مدل‌های مختلف آن نکات مثبت قابل توجهی دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک قابل توجه در صرفه‌جویی در مصرف آب
  • کمک به افزایش بهداشت و کاهش بیماری
  • عدم اشغال فضا (فلاش تانک توکار)

 

ویژگی‌های یک فلاش تانک مناسب چیست؟

اما یک فلاش تانک چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ و لازم است در هنگام تهیه آن به چه نکاتی توجه شود؟

  • – کارکرد مناسب و شستشوی قدرتمند کاسه‌ی توالت
  • – صرفه جویی در مصرف آب
  • – دوام و ماندگاری و کارکرد بدون نقص
  • – جلوگیری از رشد و انتقال باکتری‌ها و آلودگی ها
  • – استفاده و نصب آسان
  • – ظاهر زیبا و سازگاری ابعاد با فضای سرویس بهداشتی شما

 

پیش از انتخاب از حجم مخزن مورد نیاز و ابعاد فضای خود آگاه باشید. تا موردی را انتخاب کنید که در سازگاری با نیاز و فضای شما باشد.

 

کارکرد مناسب، شستشوی قدرتمند و موثر و صرفه جویی در مصرف آب

اولین ویژگی ضروری هر فلاش تانکی، ارائه‌ی حجم آب مناسب با فشار کافی برای شستشویی کامل و موثر کاسه‎ی توالت است. این موضوع به حجم مخزن و میزان آبگیری و همچنین قطر لوله‌ها و البته مکانیزم رها سازی آب بر می‌گردد. ارتفاع نصب نیز در فشار آب موثر خواهد بود. در عین ارائه آب کافی و پر فشار جهت شستشو و سیفون توالت، لازم است حجم آب مخزن به راحتی قابل تنظیم باشد. تا در صورت نیاز بتوان آب مخزن را برای شستشوی قوی تر افزایش داد و در صورتی که عمل شستشو با آب کمتری ممکن باشد، بشود از حجم آب گیری مخزن کاست. که به صرفه جویی در مصرف آب منجر می‌گردد.

همچنین استفاده از فلاش تانک های با مکانیزم دو زمانه یا شاستی دو زمانه که امکان سیفون کردن با بخشی از حجم آب مخزن و در صورت نیاز کل آب مخزن را فراهم می‌کند می‌تواند به میزان قابل توجه ای از مصرف آب بکاهد.

 

مواد اولیه با کیفیت، استاندارد و آنتی باکتریال

مسئله بعدی بکارگیری مواد اولیه باکیفیت در ساخت این محصول است. علاوه بر استحکام بدنه‌ی مخزن و لوله ها، استفاده از مواد بادوام و باکیفیت در ساخت شناور و مکانیزم‌های تخلیه و آب گیری، از نشتی آب و ایجاد صدای بی مورد و همچنین نیاز به سرویس و تعمیر مکرر فلاش تانک جلوگیری می‌کند. طراحی مناسب و کاربست مواد اولیه باکیفیت در مکانیزم آب گیری و فلوتر‌ و مکانیزم تخلیه از ایجاد صدای اضافی در هنگام پر شدن فلاش تانک جلوگیری می‌کند. همچنین که از نشت آب مخزن جلوگیری می‌کند.

علاوه بر دوام و کارایی، استفاده از مواد اولیه با استاندارد بهداشتی مناسب از رشد باکتری ها و آلودگی ها در فلاش تانک جلوگیری کرده و به لحاظ بهداشتی بسیار اهمیت دارد.

 

زیبایی و استفاده و نصب آسان فلاش تانک

شکل ظاهری مخزن نیز هم از منظر زیبایی و هم به لحاظ اشغال فضای سرویس بهداشتی دارای اهمیت است. امروزه بیشتر از مخزن های باریک استفاده می‌شود که زیاد از دیوار جلو نمی‌آیند. این موضوع علاوه بر اشغال فضای کمتر و زیبایی بیشتر، با افزایش ارتفاع مخزن به بهبود فشار آب فلاش تانک منجر می‌گردد.

در آخر کاربرد راحت و نصب آسان را نیز در نظر بگیرید. وجود اهرم های طنابی یا کششی استفاده را برای افراد با قد کوتاه و کودکان راحت تر می‌کند. همچنین بسیاری از مخازن امکان اتصال ورودی آب در هر دو سمت چپ و راست را دارند که نصب را آسان می‌کند. آب بندی و فیتینگ رینگی لوله‌های اتصال در داخل یکدیگر بدون نیاز به نوار تفلن و غیر نیز موجب سهولت و سرعت در نصب می‌شود.

 

دلایل خرابی فلاش تانک

1- آب بندی نشدن
اگر فلاش تانک آب بندی نشده باشد  آب به داخل توالت سرریز می شود که در این مورد لازم است فلاش تانک تعمیر شود.

2- کمترشدن تخلیه آب
چنانچه فلوتر (وسیله ای برای کنترل سطح مایع که ظاهری حبابی شکل دارد) یا پرکن مخزن خراب باشد، مخزن به درستی پر نشده و در نتیجه تخلیه آب کمتر خواهد شد.

3- چکه کردن آب
در صورتیکه اورینگ ها در جای مخصوص خود نباشند و اتصالها درست انجام نشده باشد و پیچ ها شل باشند امکان دارد فلاش تانک چکه کند.

4- عدم تخلیه آب
چنانچه اهرم فلاش تانک و وسایل وابسته به آن دارای مشکل باشند تخلیه آب به درستی انجام نخواهد شد.

5- ریختن آب از مخزن فلاش تانک
در صورتیکه شناور تنظیم نباشد یا به در فلاش تانک گیر کند آب از مخزن فلاش تانک سرازیر می شود.

 

                                                                            سفارش و خرید لوازم، ابزارآلات و مصالح ساختمانی

برای خرید فلاش تانک، با بهترین کیفت و قیمت مناسب از ایران‌مان اینجا را کلیک کنید.

علاوه بر فلاش تانک، ایران‌مان، تمامی لوازم، ابزارآلات و مصالح ساختمانی از شیر حیاط تا چراغ پشت بوم  و هر آنچه برای ساخت و ساز به آن نیاز دارید. را به شما عرضه خواهد کرد.

نظر خود را بنویسید